Girl Tech Fest 2017

26. september 2017 gikk Norges tredje Girl Tech Fest av stabelen landet rundt. Med over 1300 jenter påmeldt nasjonalt og hundrevis av bidragsytende veiledere er det ingen tvil om at arrangementet har vokst enormt både i populæritet og behov. I tillegg til flaggskip-arrangementet med over 300 jenter på Deichmanske Bibliotek i Oslo, ble det arrangert også Girl Tech Fest i Trondheim, Tromsø, Bergen, Stavanger, Gjøvik, Lillehammer og Kristiansand. 

Responsen var overveldende positiv, og nok en gang fikk jenter i 3,4&5 klasse muligheten til å leke seg med teknologi en hel dag. 

OSLO program

1. Teknisk Musikk: KOSO er et kreativt kollektiv, plateselskap og klubbkonsept i Oslo, som har et sterkt engasjement for å fremme kvinner i musikkbransjen. Kollektivet består av kunstnere som jobber på tvers av sine kreative felt som er musikk, dans, film, foto, design, performance, VJ-ing og DJ-ing. Til Girl Tech Fest skal DJ-ene Soldal og SVANI vise beatmatching ved bruk av softwear. Produsent og artist Juno Jensen lærte bort hvordan man programmerer en beat.

2. BBC Micro:bit er en bitteliten programmerbar datamaskin med lys, knapper og masse sensorer som kan programmeres i nettleser med blokkbasert koding. Den er laget for å lære barn og unge programmering. Store deler av teknologien til BBC:Microbit er utviklet i Norge av Nordic Semiconductor. Man kan programmere enkle animasjoner, en skritteller eller et stein-saks-papirspill. Workshopen ble ledet av Vibeke Guttormsgaard og Kristine Sevik fra Senter for IKT i utdanningen.

3.  Oppfinnerverksted med LittleBits er et Maker Education verktøy, en utrolig spennende og leken måte å lære seg om koding og strømkretser. I denne workshopen brukte elevene kreativiteten til å leke med LittleBits (elektroniske byggeklosser). Littlebits består av forskjellige byggeklosser med forskjellige funksjoner. Ved å koble de sammen kan en bygge nesten hva en en vil! Elevene fikk kombinere LittleBits med enkle materialer som papp, aluminiumsfolie, sugerør og lim til å lage en enkle oppfinnelse på selvvalgt problem.

4. Slik løser du verdensproblemer: I denne workshopen lærte elevene hvordan man kan gå frem for å løse et problem. Vi presenterte en problemstilling, og deltakerne måtte jobbe sammen i grupper for å finne løsninger på problemet.

5. From drawings to prototypes: Vi lager prototyper for å kommunisere, få tilbakemeldinger, ta beslutninger og ikke minst for å skape begeistring. Det finnes flere former for prototyping og vi gikk igjennom 3 av disse, nemlig sketching, storyboarding og modeling. Hovedmålet med denne workshopen var å gi barna innsikt i hvordan vi jobber når vi utvikler nye produkter/ tjenester.

6. Code studio: I Code Studio fik elevene prøvd grunnleggende konsepter i programmering, de samme som brukes i hverdagen av programmerere. Code Studio er et programmerings- verktøy som brukes rett fra nettleseren, hvor elevene programmerer i omgivelser de kjenner igjen fra spill.

7. Design for å løse problemer: I denne workshopen lærte elevene hvordan design og teknologi kan brukes for å løse verdensproblemer. Elevene ble delt inn i mindre grupper og fikk selv velge blant 4 problemstillinger.

20170926DEG120.jpg
20170926DEG137.jpg