girl tech fest 2016

Under Oslo Innovation Week i Oktober 2016 ble det samlet 300 jenter i 3.-5. klasse og 70 frivillige veiledere fra IKT yrker til workshops i programmering, design, elektronikk, kunstig intelligens og innovasjon på Hovedbiblioteket i Oslo. Girl Tech Fest ble også arrangert i på folkebibliotekene i Tromsø, Trondheim, Stavanger og Bergen.

Stemningen var i taket da Erna Solberg kastet glans over jentene. Sammen med et presse-team ankom statsministeren og lekte med jentene og fortalte hvorfor det er viktig at flere jenter kommer inn i IKT faget. 

Statsministeren Erna Solberg skapte stor glede under dagen.

Om workshopene

Under er en oversikt av workshopene som ble gjennomført i fjor. Alle jentene fikk være med på Code Studio, samt én av de andre workshopene.

Programmering i Code Studio / 150 deltakere

I Code Studio får elevene prøvd grunnleggende konsepter i programmering, de samme som brukes i hverdagen av programmerere. Code Studio er et programmeringsverktøy som brukes rett fra nettleseren, hvor elevene programmerer i omgivelser de kjenner igjen fra spill. Workshopen ble ledet av Line Moseng, som jobber som utvikler og er veileder for Lær Kidsa Koding på fritiden.

Løs verdensproblemer! / 25 deltakere

Dette er en workshop hvor barna lærer hvordan de skal løse et problem. Problemstillingen er gitt, mens gruppene selv finner frem til løsninger på samme problem. Opplegget ble ledet av Karen Dolva og Anna Holm Heid fra startup-selskapet No Isolation.

Kunstig intelligens / 25 deltakere

Hva er egentlig kunstig intelligens? Og hva er forskjellen på en datamaskinhjerne og en menneskehjerne? Gjennom øvelser, eksempler og refleksjon får elevene innsikt i kunstig intelligens. Workshopen ble utviklet av Isabelle K. Ringnes, grunnlegger av TENK – TechNettverket for Kvinner og Girl Tech Fest arrangør.

Oppfinnerverksted med LittleBits / 25 deltakere

Elevene får leke seg med de elektroniske byggeklossene LittleBits og enkle, analoge materialer som papp, aluminiumsfolie, sugerør og lim. I smågrupper får jentene utdelt materialer de kan bruke til å lage en enkel oppfinnelse som løser et selvvalgt problem. Workshopen ble ledet av ansatte ved Deichmanske bibliotek.

Appfabrikk / 25 deltakere

Her skal elevene lære å lage en helt egen miljøspill-app. De bruker enkle prototypingsverktøy og tester ut appen på slutten av workshopen. Appfabrikken ble ledet av Martine Rolid Leonardsen og Oda Sofie Eide, som begge studerer til en master i Informatikk: Design, bruk og interaksjon ved Universitetet i Oslo. Ved siden av skolen jobber Martine som UX Designer i Snapsale.com og Oda som UX designer i No Isolation.

BBC micro:bit / 25 deltakere

BBC micro:bit er en bitteliten, programmerbar datamaskin som er delt ut til 1 million 12-åringer i Storbritannia. I workshopen får alle tildelt hver sin micro:bit og en PC. De får i oppgave å trene denne til ulike oppgaver. Det ble brukt en blokk-editor på mircrobit.co.uk, som også simulerer det som skjer på micro:biten. Workshopen ble ledet av Vibeke Guttormsgaard fra Senter for IKT i utdanningen.

Designsprint / 25 deltakere

Elevene får et innblikk i hvordan et digitalt produkt utvikles, basert på en brukerorientert metodikk skapt av Google Ventures. Jentene skal danne ”utviklingsteam”, og får velge seg roller som systemutvikler, informasjonsarkitekt eller designer. Vi starter med en idé og skal ende opp med produktskisser / prototype. Workshopen ble ledet av Ida Meland, som jobber som redaktør for digitale utgivelser i Gyldendal Norsk Forlag.